Sjælesorg

Samtale med præsten

Sjælesorg betyder omsorg for sjælen. Sjælesorg er en gratis og fortrolig samtale med en præst.

De fleste mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i livet en svær tid. Det kan være, når man står overfor sygdom og død eller når man ikke synes helt at kunne magte tilværelsen. I sådanne situationer kan det være en hjælp at tale med et andet menneske. Sjælesorg er en mulighed for at tale med et andet menneske om lige præcis det, som du går og tumler med. Præsten er en erfaren samtalepartner, et medmenneske som lytter, trøster og tager dig alvorligt.

Præsten er underlagt det man kalder “absolut” tavshedspligt. Tavshedspligten betyder, at præsten ikke må fortælle sin viden videre til nogen. At den er absolut betyder endvidere, at præsten ikke kræves til vidne i en eventuel retssag.

Du er altid velkommen til at kontakte præsten for en privat og personlig samtale.

Sjælesorg på nettetSjælesorg

Som noget nyt kan du også få sjælesorg over nettet på sjælesorg.nu eller ved at trykke på nedenstående, så kommer du direkte til et chatvindue:

Klik her for at åbne et chat vindue

Her kan du chatte med en præst via computer, smartphone eller tablet. Du kan chatte med præsten om eksistentielle temaer, tab, sorg, mobning, kærlighed, om tvivl og tro. Eller om brud efter skilsmisse, ensomhed, præstations- og eksamensangst eller følelsen af ikke at være god nok eller svære personlige valg.

Chatten på sjælesorg.nu er fortrolig. Både du og præsten er anonyme, og præstens tavshedspligt gælder også på chatten. Efter samtalen bliver jeres chathistorik slettet.

Du kan chatte med en præst på følgende tidspunkter

Mandag-søndag: kl. 10.00-22.00

Sjælesorg.nu er et folkekirkeligt projekt, der er støttet over en tre-årig periode af Folkekirkens Fællesfond og landets ti stifter. Projektet er organiseret med styregruppe, projektgruppe, daglig leder og præster, som er sjælesørgere på nettet.

I forbinde med projektet har bandet L.I.G.A. omskrevet og genindspillet Sebastians sang “Du er ikke alene”. Ifølge Pernille Hornum, der er leder af projekt “Sjælesorg på nettet”, valgte de i samarbejde med L.I.G.A. sangen, fordi den udtrykker essensen af, hvad sjælesorg på nettet handler om.

Du kan lytte til sangen ved at klikke på sangtitlen nedenfor
Du er ikke alene