Dåbskluden

I efteråret 2016 fik hospice- og sognepræst i Thorsager, Bregnet og Feldballe sogne, Ann Maj Lorenzen, ideen om dåbskluden. Dåbskluden er en strikket råhvid/hvid klud med et kristent motiv, som ligger på døbefonten i kirken, når der er dåb – og bruges til at tørre vandet af den døbtes hoved. Dåbskluden er et alternativ til de gængse stof- eller papirservietter, som man ”normalt” ser præsten benytte ifm. dåben. Udover at dåbskluden har en reel praktisk funktion, er den samtidig også et særligt minde om dåbsdagen og ikke mindst en påmindelse om dåbens betydning, da dåbsfamilien får kluden med sig hjem efter gudstjenesten.

Ann Maj Lorenzen har udviklet en række strikkemønstre til dåbskluden – og sidenhen er der også blevet udarbejdet hæklemønstre. I dag har dåbskludsinitiativet bredt sig til hele landet – og der findes nu ca. 360 kirker, som strikker og hækler dåbsklude. Når så mange kirker har taget idéen til sig, handler det ikke blot om, at dåbskluden vedrører selve dåbshandlingen, men også at det giver mulighed for at skabe et rum for diakoni og fællesskab. Mange steder mødes man også for at strikke og hækle dåbsklude, hvilket også er muligt her i Elsted sogn.

Hvad gør vi i Elsted sogn?

Sognets præster og menighedsråd bakker op om dåbsklude-initiativet – og har derfor besluttet at sørge for garn og opskrifter til de, der gerne vil strikke/hækle dåbsklude til sognets dåbsbørn. I sognet har vi ca. 50-60 dåb om året. I efteråret 2017 har vi fået opbygget et ”lager” af dåbsklude, og søndag d. 14. januar 2018 tog vi de første dåbsklude i brug.

I skrivende stund har vi allerede flere dåbskludsstrikkere i sognet – og der skal lyde en STOR tak til jer, men vi byder nye dåbskludsstrikkere og -hæklere meget velkommen

Har du lyst til at være med?

Vi har udarbejdet en række strikke- og hæklekits med opskrifter og garn, som kan fås ved henvendelse på kirkekontoret. Du skal dog selv stille strikkepinde/hæklenåle i størrelse 2,5 eller 3,0 til rådighed.

Om du vil sidde hjemme og strikke/hækle dåbsklude, eller om du vil strikke/hækle dem i vores hyggelige Nørkleklub, er helt op til dig. Men du er meget velkommen i Nørkleklubben – og her er altid kaffe på kanden og lidt godt til ganen. Vi mødes hver anden torsdag kl. 14.00-16.00 i ulige uger i Elsted sognegård. Læs mere om Nørkleklubben her.

Når du har strikket en eller flere dåbsklude færdig, bedes du aflevere dem på kontoret til kordegn Jette Lykke Thomsen. Her kan du også få udleveret mere garn, hvis du er løbet tør.

Hvis du vil vide mere

Du kan finde mere information om dåbskluden på www.daabskluden.dk eller blive inspireret i Facebook-gruppen ”Vi strikker dåbsklude”, hvor dåbsklude-strikkere/hæklere fra hele landet deler erfaringer m.m. Du er også meget velkommen til at komme forbi kirkekontoret og se eksempler på dåbsklude og tage en snak med kordegn Jette Lykke Thomsen.

Læs artikel om dåbsklude-initiativet i Elsted sogn

Download artiklen “Dåbskluden – et minde til dåbsbarnet” fra kirkebladet for 3. kvartal 2018, hvor du bl.a. kan få et indblik i, hvad det vil sige at være dåbskludestrikker i Elsted Sogn, og hvordan dåbskluden er blevet taget imod af dåbsfamilierne.

Book your tickets