ALTERTAVLEN

Alteret

Dette alter er fra kirkens restaurering fra 1995. Selve bordet er norsk granit fra Porsgrunn, også kaldet norsk marmor, og herover er der en asketræsplade. På bordet er kirkens alterkalk fra tiden først i 1800-tallet, udført af århusguldsmeden Fr. J. Creutzenberg. De nye stager er tegnede af Inger og Johannes Exner.

Væggen bagved er en udsmykning af Bent Exner, der let og elegant åbner for et hav af tolkninger, afhængigt af lyset, humøret og forkyndelsen. Bent Exner er tydeligvis guldsmed, og han formår at skabe smykker til et helt rum. Her i Elsteds altertavle er det modsætningen mellem lys og mørke – liv og død, der er i forrygende kamp.

I efteråret 2017 indkøbte kirken en oblatæske og vinkande, da vi har mange til alters. Du kan læse mere om det nye altersølv i artiklen nedenfor.

Nyt Altersølv

Artikel af Mette Frandsen, tidligere sognemedhjælper

Her i Elsted er der mange, som gerne vil til nadver under gudstjenesten, hvilket er rigtig dejligt. Ordet nadver
betyder egentlig aftensmad. I Det Nye Testamente får vi historien om, hvordan Jesus spiste sammen med sine disciple den sidste aften, før han blev forrådt af Judas, fanget og korsfæstet. Under påskemåltidet indstiftede Jesus nadveren, da han sagde til disciplene, at når han var gået bort, skulle de fortsætte med at mødes og spise sammen, sådan som de havde gjort det denne aften, og når de gjorde dette, ville han selv være til stede gennem brødet og vinen.
De kristne har afholdt nadver og spist sammen siden. Nadverritualet har ændret sig op gennem tiden, og i dag får vi en lille oblat med et billede af den korsfæstede Kristus på, samt en lille smule i vin i et alterbæger.
Vi har fornylig indkøbt en fin oblatæske og en vinkande til brug ved nadveren, fordi der er så stor altergang, at vi ikke kunne have nok oblater på disken og vin i kalken.
Oblatæsken er en unika oblatæske, der er tegnet af designprofessor Erik Herløw, Det kgl. Danske akademi, for kgl. Hofjuveler Michelsen i København 1972. Fordybningen i æskens låg er oxideret sa ledes, at den passer til Exners udsmykning. Æsken er i bunden signeret A. Michelsen, Copenhagen og stemplet med krone, sterling, Denmark og Herløw.
Vinkanden er af statsguardien Christian F. Heise. Vinkanden har en indvendig forgyldning, og den har en håndlavet, hamret overflade. Den er stemplet med treta rnet 830S samt K.B.H. 1917.
Vi håber, at I vil tage godt imod vores nye oblat-æske og vinkande, som vi kommer til at nyde godt af i mange år frem ved nadverfællesskabet.