Litteraturkredsen læser “Barnets tarv”

2024-03-28 19:30 2024-03-28 21:30 Europe/Copenhagen Litteraturkredsen læser “Barnets tarv”

. . . . . LITTERATURKREDS “Barnets tarv” af McEwan Torsdag d. 26. januar kl. 19:30 I McEwans roman “Barnets tarv” bliver det komplicerede forhold mellem den ophøjede, moderne fornuft, følelseslivets dybder og behovet for mening sat under lup. Fiona Maye er dommer ved den britiske High Court, hvor hun behandler sager vedrørende familieret – altid med skarpt og indlevende blik for barnets tarv (deraf titlen). Fiona har en fornem karriere, men der er krise i privaten: Fiona sørger over aldrig selv at have fået børn, og hendes ægteskab gennem tredive år knager, da hendes selvoptagede ægtemand søger et sidste erotisk eventyr inden lukketid. Midt i denne usikkerhed og dette følelsesmæssige kaos må Fiona holde hovedet koldt, da hun skal træffe afgørelse i sagen om den 17-årige kræftsyge Adam, der som Jehovas Vidne og med forældrenes billigelse, nægter at tage i mod en afgørende blodtransfusion. Tiden er knap, hvis lægerne skal nå at redde den unge drengs liv. Det store spørgsmålet er, om domstolen kan og skal tilsidesætte dybfølte religiøse overbevisninger?

LITTERATURKREDS
“Barnets tarv” af McEwan