Litteraturkreds – Dantes guddommelige komedie

2024-03-29 19:30 2024-03-29 21:30 Europe/Copenhagen Litteraturkreds – Dantes guddommelige komedie

LITTERATURKREDS Torsdag d. 29. oktober kl. 19.30 i Elsted Sognegård Foredrag v. professor emeritus Lise Bek: “Lidt om Dante, hans komedie og dens mulige inspiration fra kunsten” Foredraget vil handle om den italienske 1300-tals digter, Dante Allighieri 1265-1321, hvis 700 års dødsdag d. 14.september  2021 vil blive markeret internationalt om et lille års tid. Først vil vi søge at danne os en forestilling om Dante og hans liv i en tid på tærskelen mellem middelalderen og det ‘moderne’, som man dengang selv betegnede, hvad vi i dag kalder renæssancen. Efter en summarisk gennemgang af hans store episke værk, ‘Den guddommelige komedie’ eller ‘La Comedia’, som han selv betitlede det, vil vi kaste os ud i det, der er hovedanliggendet for aftenens foredrag som i det hele taget for Lise Bek som kunsthistoriker: spørgsmålet om Dantes forhold til den kunst, som han har kunnet stifte bekendtskab med ved selvsyn på sine rejser såvel som i sin hjemby, Firenze. Hvordan har den taget  sig ud set med hans og hans samtids øjne, og hvilken form for inspiration har han kunnet hente deri til iscenesættelsen af sin komedie? For fuldt så meget , som han har haft en solid ballast af tidens litterære viden at bygge på, så har har han haft et righoldigt fond af sete billeder til sin rådighed både fra sine omgivelser i almindelighed og fra den kunst, som han har haft for øje. Dermed skulle der, er det Lise Beks håb, være åbnet en dør til, at man bedre kan se det hele for sig, når man begiver sig ind i det forunderlige apokalyptiske univers, som  Dante i sin ‘Komedie’ gør til en fiktionens virkelighed for os – som set under kunstens synsvinkel. TILMELDING Pga. den aktuelle coronasituation bedes der ske tilmelding til Iben Vinther Nordestgaard på tlf. 2440 2384 eller ivn@km.dk Om litteraturkredsen: Litteraturkredsen, der ledes af sognepræst Iben Vinther Nordestgaard, mødes i sognegården seks gange årligt – tre gange i efteråret og tre gange i foråret. Datoer, tidspunkter og bogvalg oplyses i kirkens sogneblad, på kirkens hjemmeside og via kirkens Facebookprofil. Derudover sendes informationerne pr. email til litteraturkredsen via litteraturkredsens mailinglisten, som man kan optages på ved at melde sig til: ivn@km.dk Enhver, der har lyst til at læse med og læse i dybden, er velkommen – mød blot op.

LITTERATURKREDS

Torsdag d. 29. oktober