0 All Booked All Booked All Booked 2009 Højskoleforeningen: Reformationen – 500 år https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-reformationen-500-aar&event_date=2024-04-20&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-04-20

Højskoleforeningen: Reformationen – 500 år

2024-04-20 19:30 2024-04-20 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Reformationen – 500 år

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN REFORMATIONEN – 500 ÅR ved lektor Carsten Bach-Nielsen, Aarhus Universitet. Torsdag d. 20. april kl. 19:30 – 21:30 Reformationen beroede på en medierevolution. Det var et held, at Luther befandt sig i Wittenberg nær ved det kurfyrstelige hof, hvor Lucas Cranach var den officielle kunstner. Cranach var langt mere end det. Han kunne trykke, lave flyveblade, hele bøger – ja udtænke nye motiver i samarbejde med Luther, da denne først fik øjnene op for billedets magt. Trykkerne lod de nye motiver og de nye ideer sprede i hele kejserriget og endda til nabolandene. Foredraget vil forfølge reformationsforløbet i lyset af  de medier, der forandrede verden. Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem, og man kan melde sig ind ved henvendelse til kassereren Peter Trier, tlf: 86 22 71 47, mail ptrier@post3.tele.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN
REFORMATIONEN – 500 ÅR
ved lektor Carsten Bach-Nielsen, Aarhus Universitet.

Torsdag d. 20. april
kl. 19:30 – 21:30