0 All Booked All Booked All Booked 4584 Højskoleforeningen: Marinus og Marianne https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-marinus-og-marianne&event_date=2024-04-19&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-04-19

Højskoleforeningen: Marinus og Marianne

2024-04-19 19:30 2024-04-19 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Marinus og Marianne

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN “Marinus og Marianne?” ved fotograf og medieskoleleder Gunner Byskov Torsdag d. 4. oktober kl. 19:30 – 21:30 Gennem sine opsigtsvækkende fotomontager på forsiden af den franske ugeavis Marianne fra 1932 – 1940 blev danskeren Marinus Jacob Kjeldgaard en stærk politisk stemme i Frankrig. I begyndelsen var fotomontagerne mest kommentarer til indenrigspolitiske emner, men efterhånden blev skytset rettet mod Hitler, Goebbels, Göring – og Stalin! Faktisk blev Marianne forbudt i Tyskland allerede fra 1933! Gunner Byskov fortæller her historien om Marinus: En ambitiøs dansker, der tager til Paris i 1909 og aldrig vender tilbage til Danmark – ikke engang på et besøg. Gennem et interessant forskningsarbejde har Gunner Byskov afdækket, hvordan Marinus skaber sine første fotografiske montager allerede under 1. verdenskrig og perfektionerer dem under den 2. verdenskrig. Foredraget om Marinus og Marianne er en anderledes måde at forstå 30’erne på, med kommentarer til aktuelle begivenheder, inden de bliver til historie. En stærk antinazistisk stemme bliver her trukket frem af glemslen – og den er dansk! Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem. Man kan melde sig ind ved henvendelse til Kirsten Helborg Drews, tlf. 23 65 84 12, e-mail: kirsten.drews@c.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN
“Marinus og Marianne?” ved fotograf og medieskoleleder Gunner Byskov