0 All Booked All Booked All Booked 3042 Højskoleforeningen: Kolonihistorie https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-kolonihistorie&event_date=4200-03-28&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 4200-03-28

Højskoleforeningen: Kolonihistorie

4200-03-28 19:30 4200-03-28 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Kolonihistorie

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN STREJFTOG I DANSK KOLONIHISTORIE ved historiker Jens Damm Tirsdag d. 26. september kl. 19:30 – 21:30 100-året for salget af de dansk-vestindiske øer skabte en del omtale af erhvervelsen af øerne, den danske admini -stration af øerne og – ikke mindst – slaveriet, samt årsager-ne til, at vi solgte øerne til USA. Debatten om, hvorvidt Danmark skal undskylde sin fortid som slavenation spillede en stor rolle i medierne, og det blev også drøftet, om vi fik nok, da vi solgte øerne til USA. Vi stiller spørgsmålene: Skal vi undskylde? Fik vi nok for øerne? Men samtidig sætter vi hele den danske koloni – historie i perspektiv – Indien, Vestafrika, Vestindien. Jens Damm er historiker, tidligere ansat ved Risskov Gymnasium, har rejst i Vestindien og i undervisningssammenhæng beskæftiget sig med ”vore gamle tropekolonier”, fra erhvervelsen af Trankebar i 1619 til ø-salget i 1917. Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem, og man kan melde sig ind ved henvendelse til kassereren Peter Trier, tlf: 86 22 71 47, mail ptrier@post3.tele.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN
STREJFTOG I DANSK KOLONIHISTORIE