All Booked All Booked All Booked 752 Højskoleforeningen: Tugtelsesretten https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-10-03-16&event_date=2016-03-10&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2016-03-10

Højskoleforeningen: Tugtelsesretten

2016-03-10 19:30 2016-03-10 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Tugtelsesretten

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN “HVERKEN PAA LEMMER ELLER HELBRED HAVDE TAGET NOGEN SKADE…” ved Ph.D. faglig sekretær Dorte Kook Lyngholm Torsdag d. 10. marts kl. 19:30 – 21:30 Arbejdskraften på danske herregårde var helt frem til begyndelsen af 1900-tallet underlagt godsejerens myndighed og en retsorden, hvis principper var flere hundrede år gammel. Fx var bestemmelserne omkring tugtelsesretten fra 1683 gældende helt frem til 1921. Dorte Kook Lyngholm har i sin forskning i retssager fra 1800-tallets østjyske herregårde beskæftiget sig indgående med tjenestefolks og landarbejderes retsstilling og underordning under godsejerne. Foredraget tager udgangspunkt i disse retssager og omhandler bl.a. hvor galt det kunne gå, hvis man rendte af pladsen, opførte sig opsætsigt eller klagede over at have fået prygl af godsforvalteren. Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem, og man kan melde sig ind ved henvendelse til kassereren Peter Trier, tlf: 86 22 71 47, mail ptrier@post3.tele.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN
“HVERKEN PAA LEMMER ELLER HELBRED HAVDE TAGET NOGEN SKADE…”
ved Ph.D. faglig sekretær Dorte Kook Lyngholm

Torsdag d. 10. marts