All Booked All Booked All Booked 1181 Gudstjeneste – Stabat Mater https://www.elstedkirke.dk/?event=gudstjeneste-11&event_date=2024-03-28&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-03-28

Gudstjeneste – Stabat Mater

2024-03-28 11:00 2024-03-28 12:00 Europe/Copenhagen Gudstjeneste – Stabat Mater

. . . LITURGISK GUDSTJENESTE I ELSTED KIRKE Fredag d. 25. marts Langfredag kl. 11:00 ved Anita Fabricius Dagens salmer: 191 Teksten til dette musikværk er et digt, der stammer fra en middelalderlig tradition, og blev tidligere anvendt i gudstjenesten på særlige dage i kirkeåret. Digtets indtrængende budskab er en meditation både over Jesu død på korset og over hans mors, jomfru Marias, lidelser. Det er blevet sat i musik af mange komponister, men her skal vi høre den med musik af Giovanni Battista Pergolesi fra 1726. Denne version for to sopraner og orgel er den mest yndede, og også oftest fremførte. Sopran Lise Bech Bendix, mezzosopran Anne Roed Refshauge og organist TIna Christiansen fremfører det smukke og dramatiske værk i Elsted kirke langfredag. De er alle tro uddannede fra den højtestimerede solistklasse på musikkonservatoriet i henholdsvis Aarhus og Odense og har spillet sammen ved flere lejligheder. Netop Pergolesis Stabat Mater fremfører de hver påske i forskellige kirker landet over. Lise Bech Bendix har i 2015 turneret med Den Jyske Operas nyproducerede opera for børn, og er en ofte benyttet oratoriesolist. Udover det solistiske virke er hun ansat i DR KoncertKoret. Anne Roed Refshauge er en spændende og alsidig sanger, som både turnerer med sin egen folkemusiktrio og i flere sæsoner har haft roller på Det Ny Teater og på Den Fynske Opera. Tina Christiansen er organist i Ansgars kirke i Odense og er desuden en utrolig flittig og berejst koncertorganist. Hun har modtaget flere legater for sit musikalske virke.

LITURGISK GUDSTJENESTE I ELSTED KIRKE

Fredag d. 25. marts