LiteratureXchange 2021

Folkekirken i Aarhus stærkt engageret i litteraturfestival

Med 37 arrangementer i de lokale kirker er Folkekirken i Aarhus stærkt repræsenteret i årets store litteraturfestival, LiteratureXchange, der løber af stablen fra den 10. til 20. juni.

Det handler om at engagere sig i lokalsamfundene og om at være til stede, hvor folk er. Og så handler det naturligvis om, at folkekirken er ”ordets” kirke både i bogstavelig bibelsk forstand, hvor det var ordet, der skabte livet og i dagligdags forstand, hvor kirken tilbyder ord til trøst, til opmuntring, til de der glæder sig og til de der sørger. Ord og litteratur er i det hele taget en essentiel del af folkekirken, som kommer til udtryk i testamenterne, i salmer, i prædikener og uttalige andre sammenhænge, fortæller kommunikationsrådgiver ved Folkekirken i Aarhus, Brian P. Ørnbøl om samarbejdet.

For tredje gang er Folkekirken i Aarhus samarbejdspartner i LiteratureXchange og denne gang med hele 37 litterære arrangementer i 10 forskellige kirker. Således ligger både Skt. Lukas Kirke, Ravnsbjergkirken, Skt. Johannes Kirke, Aarhus Domkirke, Vor Frue Kirke, Risskov Kirke, Skt. Markus Kirke, Christianskirken og Langenæskirken hus til en række meget forskellige litteraturarrangementer i løbet af festivalen.

Det er dejligt, at kirkerne i Aarhus bakker op om festivalen med så mange spændende arrangementer. Kirkernes engagement i festivalen er med til at sikre, at vi kan nå ud til et stort publikum i hele Aarhus og samarbejdet inspirerer os til at tænke i nye baner og at tænke litteraturen i andre rammer, når vi lægger årets program, siger festivalleder – Leder af Aarhus Litteraturcenter, Jette Sunesen.

Eksempelvis kører Aarhus Domkirke en arrangementsrække om de store salmedigtere i dansk litteratur. I Risskov Kirke kan man den 14/6 møde Stine Pilgaard og Anders Agger i samtale om at sætte ord på kærligheden. Ravnsbjergkirken byder den 13/6 på fællessang med Dy Plambeck, mens man i Vor Frue Kirke blandt andre kan møde forfatterne Anita Furu, Peder Frederik Jensen og Kaspar Colling Nielsen. Desuden er der i løbet af festivalen en række fællessangsarrangementer i både Skt. Johannes Kirke og Vor frue Kirke, ligesom Skt. Markus Kirke byder indenfor til arrangementer om musik og lyrik med bandet `Rigmor´ og forfatter Ursula Andkjær Olsen.

Alt i alt må Folkekirken i Aarhus siges at være stærkt engageret i festivalen, der i alt byder på 200 litterære arrangementer spredt ud på 38 forskellige steder i Aarhus i dagene fra den 10. til 20. juni.

Billedtekst: Forfatter Dy Plambeck vælger de sange, der skal synges, når Ravnsbjergkirken sætter fokus på fællessangen som litterær genre under Aarhus’ Internationale Litteraturfestival. Ét af de 37 litteraturarrangementer i folkekirkerne under festivalen. Foto: Les Kaner.

Program: https://www.litx.dk/

Kontakt for yderligere information/interview:

Jette Sunesen
Festivalleder/Leder af Aarhus Litteraturcenter