Sommerstafet – Kanter & sprækker

2024-03-28 19:30 2024-03-28 21:30 Europe/Copenhagen Sommerstafet – Kanter & sprækker

. SOMMERSTAFET  – “KANTER & SPRÆKKER” Torsdag d. 15. august kl. 19.30 -21.30 OBS! Foredraget foregår i Egå Sognegård Erfaringer med det skønne Foredrag ved professor Dorthe Jørgensen Vi kender det alle. Midt i vores hverdagsliv stoppes vi, fordi vi rammes af skønhed. Det kan være duften af en kop kaffe, en særlig genstand, der fanger vores opmærksomhed eller erfaringer af storhed i naturen. Igen og igen mødes vi af sprækker ind til noget større. Under overskriften Kanter og Sprækker vil Dorthe Jørgensen åbne det æstetiske og kunstneriske rum, som findes umiddelbart i vores liv og hverdag. Hun vil lirke os ind i sprækker og lade os støde på kanter på en måde, hvor vi bliver opmærksomme på det skønne i livet og den store betydning, det skønne har for os i vores dagligdag. Dorthe Jørgensen er professor i filosofi og idéhistorie. I 2016 modtog hun Dansk Forfatterforenings faglitterære pris for sit forfatterskab med denne begrundelse: ”Dorthe Jørgensen modtager prisen for sit imponerende og banebrydende forfatterskab. Dorthe Jørgensen forstår at undersøge og beskrive det forunderlige i hverdagen, og dette nærvær er vigtigt i alle livets sammenhænge.” Om sommerstafetten: Så er syv kirker i Aarhus Nord igen gået sammen om en herlig sommerstafet. Denne gang kommer det til at handle om at leve på kanten, som sårbar, som politiker, som lovbryder, som forretningsmand og som kunstner. Der blive fortællinger om mennesker, som livet er gået skævt for. Men der bliver også masser af sprækker, som lyset kan trænge igennem. Sådan omfavnes vi af det håb, der kommer til os gennem identitetsskabende fortællinger, gennem sang og musik, gennem kunst og kreativitet, gennem skønhed og tro. For livet er da værd at leve på trods af det som smerter … Det er gratis at deltage i stafetten ”Kanter & Sprækker”.Tilmelding er ikke nødvendig, og man er naturligvis ikke forpligtet på at deltage i samtlige aftner. Sommerstafetten er et samarbejde mellem Elsted, Lystrup, Skødstrup, Elev, Skæring, Hjortshøj og Egå sogne. Download folderen om sommerstafetten her, og læs om alle arrangementerne i sommerstafetten:

Egå Mosevej 7, 8250 Egå

SOMMERSTAFET  – “KANTER & SPRÆKKER”

Torsdag d. 15. august
kl. 19.30 -21.30
OBS! Foredraget foregår i Egå Sognegård

Erfaringer med det skønne
Foredrag ved professor Dorthe Jørgensen

Vi kender det alle. Midt i vores hverdagsliv stoppes vi, fordi vi rammes af skønhed. Det kan være duften af en kop kaffe, en SONY DSCsærlig genstand, der fanger vores opmærksomhed eller erfaringer af storhed i naturen. Igen og igen mødes vi af sprækker ind til noget større.

Om sommerstafetten: