0 All Booked All Booked All Booked 6830 AFLYST – Højskoleforeningen: Foredrag v. Johan De Mylius https://www.elstedkirke.dk/?event=aflyst-hoejskoleforeningen-foredrag-v-johan-de-mylius&event_date=2020-04-21&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2020-04-21

AFLYST – Højskoleforeningen: Foredrag v. Johan De Mylius

2020-04-21 19:30 2020-04-21 21:30 Europe/Copenhagen AFLYST – Højskoleforeningen: Foredrag v. Johan De Mylius

. . . Foredraget denne aften er aflyst iht. myndighedernes anbefalinger vedr. coranavirus. . . HØJSKOLEFORENINGEN “Andersen og den moderne roman” v. professor emeritus dr. phil. og tidl. leder af H.C. Andersen Centret ved SDU, Johan de Mylius Tirsdag d. 21. april 2020 kl. 19.30 – 21.30 Det var ikke som eventyrforfatter, H.C. Andersen i første omgang slog igennem. Det var som romanforfatter. 1830’erne var romanens tiår, ligesom 1820’erne havde været novellernes (Blicher og Thomasine Gyllembourg), og 1835 udsender Andersen sin første roman, Improvisatoren, ligesom også hans ven, Carl Bagger, udsender sin eneste roman, Min Broders Levned. Andersen vandt fodfæste på det danske parnas som anerkendt digter med sin første roman, og både den og den to år senere Kun en Spillemand fik succes i bl.a. Tyskland, Holland og i England og Amerika. På trods af, at Søren Kierkegaard nedgjorde Andersen som romanforfatter, var han både en succes internationalt og kom herhjemme til at grundlægge den moderne roman, dvs. samtidsromanen. Hans romaner er meget levende og underholdende og rummer sociale, psykologiske og religiøse problemstillinger, som man nødvendigvis må kende til, hvis man vil forstå Andersen som digter i det hele taget – også som forfatter af eventyr og historier og meget mere. Foredraget er arrangeret i samarbejde med Litteraturkredsen. Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster kr. 100,00. pr. år at være medlem. Man kan melde sig ind ved henvendelse til Kirsten Helborg Drews, tlf. 23 65 84 12, e-mail: kirsten.drews@c.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN

Tirsdag d. 21. april 2020
kl. 19.30 – 21.30

Foredraget er arrangeret i samarbejde med Litteraturkredsen.

Johan som prismodtager 2017-page-001