Alteret

Dette alter er fra kirkens restaurering fra 1995. Selve bordet er norsk granit fra Porsgrunn, også kaldet norsk marmor, og herover er der en asketræsplade. På bordet er kirkens alterkalk fra tiden først i 1800-tallet, udført af århusguldsmeden Fr. J. Creutzenberg. De nye stager er tegnede af Inger og Johannes Exner.

Væggen bagved er en udsmykning af Bent Exner, der let og elegant åbner for et hav af tolkninger, afhængigt af lyset, humøret og forkyndelsen. Bent Exner er tydeligvis guldsmed, og han formår at skabe smykker til et helt rum. Her i Elsteds altertavle er det modsætningen mellem lys og mørke – liv og død, der er i forrygende kamp.

I efteråret 2017 indkøbte kirken en oblatæske og vinkande, da vi har mange til alters. Du kan læse mere om det nye altersølv i artiklen nedenfor.

Book your tickets