Orgelfremvisning og koncert

2018-09-30 16:00 2018-09-30 17:00 Europe/Copenhagen Orgelfremvisning og koncert

. . . ORGELFREMVISNING OG KONCERT Søndag d. 30. september i Elsted Kirke kl. 16:00-17:00 Orglet kaldes både instrumenternes dronning og af andre instrumenternes konge. Det er klart det mest komplekse og største instrument, der findes. I sin nuværende form har det eksisteret siden 1400-tallet, men allerede fra det 8. århundrede var en tidligere form i brug i kirker. Den tidligste forfader til orglet er det såkaldte ”Vandorgel”. Det blev opfundet i år 200 f. Kr af Ktesibios i Alexandria. Ved hjælp af vandets kraft, blev der skabt en luftstrøm som blev sendt igennem pipper, som derved spillede Denne eftermiddag kan man blive klogere på dette fascinerende instruments historie og på, hvordan det fungerer. Udover at fortælle vil organisten også spille forskellig musik, som kan vise orglets store evne til at skabe variation. Til sidst kan man komme helt tæt på, og se hvordan der ser ud oppe fra pulpituret og inde i selve orglet.

ORGELFREMVISNING OG KONCERT

Søndag d. 30. september i Elsted Kirke