0 All Booked All Booked All Booked 2005 Højskoleforeningen: Så syng da Danmark https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-saa-syng-da-danmark&event_date=2017-02-01&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2017-02-01

Højskoleforeningen: Så syng da Danmark

2017-02-01 19:30 2017-02-01 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Så syng da Danmark

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN – ORDINÆR GENERALFORSAMLING SÅ SYNG DA DANMARK – HØJSKOLESANGBOGEN I TIDENS TEGN ved cand. mag Lis Klestrup Onsdag d. 1. februar kl. 19:30 – 21:30 Aftenen indledes med ordinær generalforsamling og derefter foredrag Med folkeoplysningen og folkehøjskolernes opkomst i midten af 1800-tallet fulgte ønsket om sangbøger egnede for fællessang. Efter flere initiativer fra forskellige højskoler udkom den første ”højskolesangbog” for hele højskolebevægelsen i 1894 med titlen ”Sangbog udgivet af Foreningen for højskoler og landbrugsskoler”. Siden er Højskolesangbogen, som den nu hedder, løbende blevet revideret i takt med samfundets udvikling, så vi i dag sidder med 18. udgave. I foredraget vil vi følge den melodiske udvikling gennem tiden, og komme ind på Carl Nielsens helt specielle betydning for udviklingen af fællesangen. Vi slutter med nutidige komponister som Erling Lindgren. Da netop fællessangen har været og er det bærende element i hele Højskolesangbogens udvikling, vil tilhørerne blive medaktører . Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem, og man kan melde sig ind ved henvendelse til kassereren Peter Trier, tlf: 86 22 71 47, mail ptrier@post3.tele.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN – ORDINÆR GENERALFORSAMLING
SÅ SYNG DA DANMARK – HØJSKOLESANGBOGEN I TIDENS TEGN
ved cand. mag Lis Klestrup

Onsdag d. 1. februar