0 All Booked All Booked All Booked 4594 Højskoleforeningen: Generalforsamling og foredrag m. Jens Damm https://www.elstedkirke.dk/?event=hoejskoleforeningen-0602&event_date=2019-02-06&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2019-02-06

Højskoleforeningen: Generalforsamling og foredrag m. Jens Damm

2019-02-06 19:30 2019-02-06 21:30 Europe/Copenhagen Højskoleforeningen: Generalforsamling og foredrag m. Jens Damm

. . . . . HØJSKOLEFORENINGEN Ordinær generalforsamling og herefter foredraget “Jøder, persere, arabere og tyrker” v/ historiker Jens Damm. Onsdag d. 6. februar kl. 19:30 – 21:30 Om foredraget: Mellemøsten er blevet kaldt klodens mest konfliktfyldte region. Fra David og Goliat til Netanyahu og Assad har forholdet mellem områdets folkeslag været præget af krige og kontroverser – etniske og religiøse modsætninger, strid om territorier, politiske og økonomiske særinteresser, stormagtsdrømme. Siden imperialismen i 1800-tallet har regionen spillet en central rolle i den globale storpolitik, i forstærket grad efter Israels oprettelse 1947-48. Med særligt fokus på de aktuelle forhold efter ”det arabiske forår” og krigen i Syrien ser vi på udviklingen i det rigtig lange historiske perspektiv. Jens Damm er historiker, tidligere ansat på Risskov Gymnasium, og har gennem mange år rejst og arrangeret studierejser i Mellemøsten. Det er foreningens formål at formidle en folkelig debat og samtale om menneskelige og samfundsmæssige spørgsmål. Det koster 100 kr. pr. år at være medlem. Man kan melde sig ind ved henvendelse til Kirsten Helborg Drews, tlf. 23 65 84 12, e-mail: kirsten.drews@c.dk. Ikke-medlemmer kan deltage i et normalt arrangement for 40 kr.

HØJSKOLEFORENINGEN

Onsdag d. 6. februar