Foredrag i Lokalhistorisk Forening

2018-09-18 19:30 2018-09-18 21:30 Europe/Copenhagen Foredrag i Lokalhistorisk Forening

. . . FOREDRAG I  LOKALHISTORISK FORENING: “Besættelsestiden i Århus, byen og dens borgere” ved Peter Luxhøj Præstgaard fra Besættelsesmuseet i Aarhus Tirsdag d. 18. september kl. 19:30 Elsted Sognegård Arrangør: Lystrup-Elsted-Elev Lokalhistoriske Forening Foredraget er på 2 gange 45 minutter, og foreningen byder på en kop kaffe i pausen. Peter Præstholm fortæller selv om foredraget: “I foredraget kommer jeg hele vejen rundt om de 5 år med fokus på særlige begivenheder og ny viden. Besættelsestiden satte i særlig grad sit præg på Århus. Byen blev transithavn for Værnemagtens transporter mellem Tyskland og Norge, hvilket betød, at der ofte var yderligere adskillige tusinde tyske soldater i byen. Modstandsbevægelsen begik næsten 300 sabotager i byen og omegnen. Gestapo havde sit hovedkvarter i byen med et stort antal dygtige gestapofolk, som i en periode næsten udslettede de lokale modstandsgrupper. Det var også fra Gestapos hovedkvarter terrorgrupperne foretog deres sprængninger og drab på mere eller mindre tilfældige. Endelig fik befrielsen et særligt dramatisk forløb i Århus.” Arrangementet er gratis for medlemmer af Lokalhistorisk Forening og koster 25 kr. for ikke-medlemmer.

FOREDRAG I  LOKALHISTORISK FORENING:

Tirsdag d. 18. september kl. 19:30
Elsted Sognegård